Jak wygląda wdrożenie PIMa? 6 etapów projektu
Roadmapa wdrożenia PIMa może się różnić w zależności od branży, posiadanego portfolio produktowego i innych specyficznych potrzeb Twojej organizacji. Zawsze jednak będzie obejmować 6 kluczowych etapów, z którymi Ty i Twój zespół będziecie musieli się zmierzyć podczas implementacji systemu do zarządzania informacją produktową.
Etap 1 - Analiza przedwdrożeniowa
Osoby zaangażowane: Project Manager, System Architect, Product Owner
Efekt: projekt funkcjonalny z harmonogramem realizacji
Analiza przedwdrożeniowa pozwala określić zakres dostosowania systemu do zarządzania informacją produktową do konkretnych wymagań biznesowych. Podczas tego etapu wspólnie z partnerem technologicznym:
- zaprojektujesz architekturę informacji,
- zmapujesz atrybuty eksportowe dla systemów wewnętrznych (jak WMS, ERP itp.) i zewnętrznych marketplace’ów (jak eBay, Amazon itp.),
- zdefiniujesz wymagania funkcjonalne i pozafunkcjonalne,
- zaplanujesz proces migracji informacji produktowych z obecnego systemu,
- ustalisz role i uprawnienia poszczególnych użytkowników systemu,
- określisz cele projektu i oczekiwane rezultaty wdrożenia.
Przeprowadzanie analizy przedwdrożeniowej pozwoli Ci ocenić zakres, koszt oraz czas trwania projektu. Efektem będzie projekt funkcjonalny systemu zawierający m.in.:
- zakres dostosowania PIMa do Twoich wymagań biznesowych,
- szacunek pracochłonności,
- harmonogram realizacji,
- listę wymagań funkcjonalnych i niefunkcjonalnych,
- kryteria weryfikacji założeń projektu (KPI).
Etap 2 - Organizacja projektu
Osoby zaangażowane: Developer PHP, System Architect, Administrator Systemów, Product Owner
Efekt: start projektu
Jest to czas dla Twojego partnera technologicznego i zespołu programistów potrzebny na przygotowanie i weryfikację środowiska developerskiego, podział zadań i organizację pracy. Etap ten służy temu, aby wszystkie osoby zaangażowane w realizację projektu poznały jego cele i założenia oraz zapoznały się ze szczegółowym harmonogramem wdrożenia. Po jego zakończeniu każdy członek zespołu, niezależnie od pełnionej roli, posiada pełen zestaw zasobów niezbędnych do rozpoczęcia prac nad wdrożeniem PIMa.
Etap 3 - Development
Osoby zaangażowane: Developer PHP
Efekt: dostosowanie PIMa do wymagań biznesowych
W tej fazie programiści rozpoczynają prace nad konfiguracją PIMa zgodnie z wcześniej spisaną listą wymagań. W zależności od zakresu projektu i Twoich indywidualnych potrzeb biznesowych etap ten będzie obejmował działania takie jak:
- stworzenie modelu produktu i obiektów powiązanych z produktem,
- eksport danych produktowych do systemów zewnętrznych (jak WMS, ERP itp.),
- stworzenie dedykowanych komponentów,
- ukrycie zbędnych funkcjonalności i wstępna konfiguracja PIMa,
- migracja danych produktowych (w tym plików graficznych),
- konfiguracja ról i uprawnień użytkowników.
Zwieńczeniem fazy developmentu jest wstępnie skonfigurowany PIM oraz przygotowanie środowiska produkcyjnego do wdrożenia go w Twojej firmie. Jednak zanim się to stanie system musi jeszcze zostać poddany serii testów.
Etap 4 - Testowanie
Osoby zaangażowane: Developer PHP, Tester
Efekt: przygotowanie PIMa do testów z pracownikami
Podczas testowania sprawdza się poprawne działanie wszystkich zaprojektowanych funkcjonalności PIMa. Do systemu wprowadza się niewielką liczbę produktów, a następnie krok po kroku testuje się wszystkie funkcjonalności, integracje, migracje danych itp.
W ten sposób można nie tylko sprawdzić poprawne działanie PIMa, ale również zgodność i skuteczność informacji produktowych. Jest to również dobry moment, aby zweryfikować, czy wszystkie założenia projektu spisane podczas analizy przedwdrożeniowej zostały zrealizowane.
Etap 5 - Onboarding pracowników
Osoby zaangażowane: System Architect, Product Owner, użytkownicy PIMa
Efekt: przygotowanie PIMa do wdrożenia
Aby efektywnie zarządzać informacją produktową, nie wystarczy samo wdrożenie PIMa. Właściwy onboarding pracowników, którzy będą korzystać z PIMa na co dzień, jest kluczowy, aby system spełniał swoją rolę. Sposób, w jaki użytkownicy zostaną zaznajomieni z nowym rozwiązaniem, wpłynie na ich podejście do zmiany i efektywność pracy
Szkolenie pracowników z obsługi PIMa warto przeprowadzić jeszcze przed pełnym wdrożeniem systemu w środowisku produkcyjnym. Zwiększa to szanse na wychwycenie i poprawienie ewentualnych niedociągnięć systemu, które wcześniej umknęły testerom. Można zatem potraktować ten etap również jako dodatkową fazę testów z realnymi użytkownikami PIMa.
Etap 6 - Uruchomienie produkcyjne
Osoby zaangażowane: Developer PHP, Project Manager, Product Owner, przedstawiciel działu IT
Efekt: działający PIM
Po pozytywnym przejściu testów system PIM może wreszcie zostać wdrożony i udostępniony Twoim pracownikom. W tym etapie zostanie przeprowadzona ostateczna instalacja i konfiguracja PIMa w środowisku produkcyjnym oraz przygotowanie infrastruktury, na której będzie pracował (hosting - Twój lub dostawcy, chmura publiczna).
Uruchomienie systemu będzie wymagać zaangażowania przedstawiciela działu IT w Twojej firmie. Zespół wdrożeniowy może potrzebować od niego dostępu do dokumentacji technicznej, szczegółowych informacji dotyczących integracji PIMa z wewnętrznymi systemami, niezbędnych dostępów i uprawnień itp.
Uruchomienie produkcyjne jest ostatnim etapem implementacji systemu klasy PIM. Jednak, aby czerpać z niego jak najwięcej korzyści, lepiej myśleć o zarządzaniu informacjami produktowymi jako o procesie, nie jednorazowym projekcie. PIM powinien łatwo dopasowywać się do nowych wyzwań i celów Twojej firmy. Warto więc go stale rozwijać i dbać o stosowanie dobrych praktyk zarządzania informacjami produktowymi również po wdrożeniu samego systemu.