Portale/
Digital Experience

Narzędzia wspierające zdalne badania UX

Sytuacja związana z koronawirusem zmusiła cały e-point do przejścia na zdalny tryb pracy. Oczywiście dotyczy to również badań z użytkownikami. Choć nasz zespół badawczy ceni bezpośredni kontakt z respondentami, nietypowe warunki sprawiły, że aplikacje do badań na odległość stają się dla nas kluczowym narzędziem.

Dlaczego zrobiliśmy przegląd narzędzi do badań zdalnych?

Postanowiliśmy dokładnie przyjrzeć się narzędziom wspierającym badania online. W tym celu można wykorzystać wiele usług i aplikacji. Choć mogą się wydawać podobne, występuje między nimi wiele różnic, które wpływają na pracę badacza.

Oczywiście, badania moderowane (czyli prowadzone na żywo z udziałem moderatora) oraz wywiady pogłębione czy grupy fokusowe można prowadzić także za pomocą popularnych narzędzi wideokonferencyjnych takich jak Zoom, Google Meet czy Whereby. Jeżeli jednak oczekujemy więcej (np. opcji skonfigurowania niemoderowanych testów zadaniowych czy sortowania kart), warto sięgnąć po wyspecjalizowane narzędzia takie jak Lookback, UserTesting, UserZoom i inne.

Nie udało nam się znaleźć zestawienia, które w prosty sposób przedstawia najważniejsze cechy, dlatego rozpoczęliśmy własne poszukiwania. Jego efektem chcemy podzielić się z innymi. Jako software house z mocnym działem UX świetnie rozumiemy, że badania to ważna podstawa projektowania. Mamy nadzieję, że w ten sposób pomożemy wszystkim osobom zaangażowanym w prace projektowe w efektywniejszym prowadzeniu badań zdalnych.

Jak dotąd badaliśmy?

W zespole UX w e-point badania potrzeb oraz badania użyteczności prowadzimy w większości projektów. Na wstępnych etapach projektu najczęściej stosujemy indywidualne wywiady pogłębione oraz card-sorting, do weryfikacji prototypów wykorzystujemy m.in. testy zadaniowe oraz tree-testing, a funkcjonowanie wdrożonych projektów badamy, korzystając z narzędzi do analityki internetowej. Zależnie od potrzeb projektu wprowadzamy dodatkowe narzędzie pozwalające nam lepiej osiągać cele badań.

Dotąd prowadziliśmy badania dla m.in.: Grupa PZU, Pekao SA, ING Bank Śląski, BNP Paribas, Bank Pocztowy, Biuro Informacji Kredytowej, Leifheit.

Na jakie funkcje narzędzi badawczych warto zwracać uwagę?

W naszym przeglądzie skupiliśmy się na programach i platformach przeznaczonych konkretnie do prowadzenia badań. Do przeglądu wybraliśmy 12 dostępnych rozwiązań. W doborze kierowaliśmy się własnymi doświadczeniami oraz popularnością i zaufaniem, którym cieszą się wśród badaczy wypowiadających się w serwisach branżowych, grupach na portalach społecznościowych czy na forach internetowych.

W analizie przede wszystkim zwracaliśmy uwagę na cechy, na których nam samym zależało najbardziej. Od narzędzi badawczych oczekiwaliśmy taki cech jak:

  • możliwość prowadzenia badań moderowanych,
  • możliwość nagrywania i edycji wideo,
  • możliwość streamowania badania (np. do klienta),
  • prosta instalacja przez respondenta.

Niemoderowane testy zadaniowe. Źródło:https://www.userzoom.com/

Streaming sesji prowadzonej na żywo. Źródło: https://lookback.io/

Oczywiście to nie wszystkie możliwości, jakie dają sprawdzone przez nas aplikacje. Wiele z nich ma wyspecjalizowane moduły do prowadzenia konkretnych typów badań (np. card-sorting czy tree-testing) oraz generowania heatmap. W polskich warunkach istotne mogą się też okazać instrukcje dla respondentów w języku polskim.

Heatmapa z sesji badawczej. Źródło:https://maze.design/

Większość uwzględnionych przez nas rozwiązań wspiera też rekrutację respondentów. Jeśli chcemy przeprowadzić szybką rekrutację według nieskomplikowanych kryteriów, a badany projekt jest po angielsku, taka funkcja z pewnością okaże się pomocna.

Panel do rekrutacji respondentów. Źródło:https://maze.design/

Niektóre z narzędzi posiadają dodatkowe funkcje, których nie uwzględniliśmy, a mogą okazać się szczególnie przydatne w niektórych zastosowaniach. Mam na myśli m.in. kalendarz zaplanowanych badań, transkrypcję nagrań czy integrację z narzędziami do prototypowania takimi jak Sketch, Figma, Axure RP oraz InVision.

Panel z transkrypcją przebiegu badania. Źródło:https://dscout.com/

Finalnie wybraliśmy 18 cech do porównania, które naszym zdaniem były najważniejsze i najbardziej uniwersalne. Oczywiście cena jest jednym z nich.

Komu przyda się nasze zestawienie narzędzi do zdalnych badań UX?

Wyniki naszego przeglądu zamknęliśmy w formie praktycznej tabeli, dzięki której z łatwością porównacie różne narzędzia według najważniejszych cech. Z pewnością zestawienie przyda się firmom, które rozpoczynają przygodę z badaniami zdalnymi, choć jesteśmy przekonani, że również bardziej zaawansowani mogą znaleźć w niej kilka inspiracji do poszerzenia warsztatu pracy.

Świadomie rezygnujemy tutaj z próby rekomendacji czy ustalania rankingu narzędzi do badań zdalnych. Nasza ocena poszczególnych narzędzi zawsze będzie zależeć od celów badania, hipotez badawczych czy w końcu przyzwyczajeń i metodologii pracy.

Z tego też powodu rekomendujemy samodzielne eksperymenty - większość narzędzi oferuje darmowy okres próbny, w ramach którego można przeprowadzić nawet kilka sesji badawczych i zapoznać się z dostępnymi funkcjami. W naszym zestawieniu zebraliśmy także linki do filmów prezentujących poszczególne programy, co pozwala wstępnie zorientować się, czy będą nam odpowiadać.

Narzędzia do zdalnych badań UX

 

Podsumowanie

Zestawienie pokazuje tylko najpopularniejsze narzędzia do badań zdalnych. Z pewnością pojawią się też kolejne, a te, z których teraz korzystamy, będą ulepszane. Już dziś widać, jak szybko dostawcy tych rozwiązań zareagowali na sytuację kryzysową, udostępniając materiały edukacyjne i organizując webinaria na temat organizacji badań zdalnych.

Otwiera to ciekawą perspektywę, bo badania zdalne są bardzo obiecującą alternatywą dla tradycyjnych. Mogą być tańsze, szybsze, a być może nawet także efektywniejsze od badań prowadzonych w tradycyjny sposób. W obecnej sytuacji są jednak po prostu jedyną możliwością, by prowadzić badania UX w wygodny i bezpieczny dla badaczy i respondentów sposób.