[ebook] PWA drogą do najlepszego Mobile Experience

Od 2014 r. konsumpcja internetu na urządzeniach mobilnych jest większa niż na desktopie. Konsumenci poszukując informacji o produktach coraz częściej sięgają po swoje smartfony.

Niestety, konwersja w tym kanale często pozostawia wiele do życzenia. Klienci przeglądają strony www na swoich smartfonach, jednak nie chcą już w ten sposób kupować.

Wydawało się, że rozwiązaniem tego problemu była budowa natywnych aplikacji mobilnych. Jednak szybko okazało się, że klienci nie chcą regularnie korzystać z kilkudziesięciu aplikacji.

Rozwiązaniem tego impasu jest technologia PWA.

Czym jest PWA

PWA, czyli Progressive Web App, to aplikacja napisana przy użyciu współczesnych technologii webowych, która działa jak natywna aplikacja mobilna czy desktopowa:

  • jest bardzo szybka
  • wyświetla powiadomienia
  • może działać w trybie offline oraz w tle
  • może wykorzystywać funkcje urządzenia (aparat, geolokalizacja, nawigacja gestami)
  • użytkownik może ją zainstalować na swoim pulpicie/ekranie domowym urządzenia

Aby osiągnąć ten efekt, wykorzystuje się frameworki i biblioteki języka JavaScript takie jak React.js, Vue.js czy Angular, dodatkowy plik manifestu (definiuje akcenty przeglądarek mobilnych oraz desktopowych, takie jak kolor paska górnego i ikona strony) oraz technologię Service Workerów (umożliwiają działanie w tle przeglądarki oraz bez dostępu do sieci).

Weryfikacja zgodności z PWA odbywa się przez sprawdzenie punktów tzw. PWA Checklist i przejście benchmarku narzędzia Google Lighthouse.

Zalety PWA

Aplikacja napisana w PWA łączy to, co najlepsze w doświadczeniu korzystania z internetu przez przeglądarkę i przez aplikację.

Tak jak przeglądarka, pozwala na łatwy dostęp bezpośrednio z wyszukiwarki i nie wymaga dodatkowych działań związanych z instalacją. Tak jak aplikacja, pozwala wykorzystać natywne funkcje urządzenia mobilnego (powiadomienia push, aparat, kody QR/kreskowe, geolokalizacja) do zwiększania zaangażowania użytkownika.

Zastosowanie w biznesie

PWA adresuje realne potrzeby biznesu:

  • wchodzenie na nowe rynki, działanie na rynkach, gdzie dostęp do internetu jest ograniczony (tak np. nigeryjski e-commerce Konga)
  • chęć pozyskiwania nowych użytkowników - konieczność pobrania nowej aplikacji jest dla wielu użytkowników barierą - PWA jest ogólnie dostępne, jak każda inna strona www
  • chęć zwiększenia konwersji na urządzeniach mobilnych: przez to, że PWA wykorzystuje funkcje natywne urządzenia i jest zoptymalizowane pod kątem doświadczeń mobilnych
  • możliwość zwiększania zaangażowania użytkowników przez powiadomienia push