SAP/
E-commerce/
Digital Experience/
Technologia

Upgrade SAP Hybris do SAP Commerce 1811. Dlaczego warto?

Kiedy tworzyliśmy nową odsłonę sklepu internetowego dla Leifheit, zaktualizowaliśmy również jego silnik - SAP Commerce 6.0 - do nowszej wersji. Było to konieczne, by nowy sklep spełniał wymagania benchmarku Lighthouse i mógł być dostosowany do standardu PWA. Jednocześnie chcieliśmy skorzystać z wartościowych dla biznesu funkcji, które oferuje SAP Commerce Cloud 1811.

SAP Commerce Cloud 1811: nowe ficzery dla biznesu

Wersja 1811 obiecuje maksymalizację produktywności oraz zwinności dla szybkiego time 2 market.

Na co jednak to hasło przekłada się w praktyce?

  1. Nowy model promocji: użytkownicy mogą tworzyć bardziej zaawansowane kampanie marketingowe, ponieważ mają do dyspozycji więcej reguł, co pozwala na bardziej precyzyjne adresowanie komunikatów marketingowych i dokładniejszą personalizację.  
  2. Lepszy panel administracyjny (backoffice): nowy dashboard Product Content Management w przejrzysty sposób prezentuje dane o produktach. Pozwala to użytkownikom biznesowym np. szybko zidentyfikować produkty, dla których informacja produktowa jest niskiej jakości, albo zobaczyć, w jakie procesy (workflows) jest zaangażowana dana osoba. Pomaga to w codziennej pracy z systemem. 
  3. Perspektywa customer support: moduł obsługi klienta umożliwia, np. monitorowanie oczekujących płatności i obsługę zamówień, np. zwroty, anulowanie.
  4. Zapewnienie zgodności z RODO: moduł SAP Customer Data Cloud (dawniej Gigya) do zarządzania danymi klientów oraz ich zgodami gwarantuje, że procesy związane z ich przetwarzaniem i przechowywaniem spełniają standardy RODO. 
  5. Lepszy UX: UX nie był najmocniejszą stroną poprzednich wersji Hybrisa. Odsłona 1811 jest widocznie bardziej wygodna w obsłudze i przyjazna dla użytkownika.

Fundament pod PWA

Jeśli Twój e-commerce zbudowany jest na SAP Hybris, a myślisz o dopasowaniu go do standardów PWA, konieczny jest upgrade do wersji 1811. Dlaczego? API Hybrisa, Omnichannel Commerce (OCC), choć jest dostępne od wersji 6.0, dopiero w wersji 1811 jest wystarczająco kompletne, by obsłużyć wszystkie funkcjonalności e-commerce. Oznacza to, że dopiero w tej wersji można sprawnie zintegrować ten silnik z innym storefrontem - w tym wypadku był to nasz autorski e2m storefront: narzędzie do tworzenia sklepu internetowego w standardzie PWA - niezależnego, kompatybilnego z każdym systemem e-commerce.

Czy Twoja platforma wymaga aktualizacji do nowszej wersji?

Tak, jeśli:

  1. chcesz zadbać o bezpieczeństwo twojego biznesu i danych twoich klientów
  2. potrzebujesz większych możliwości w zakresie promocji lub innych nowych funkcjonalności
  3. chcesz wykorzystywać Hybris Backoffice jako pakiet obsługi klienta
  4. działasz na wielu rynkach lub planujesz ekspansję międzynarodową (nowsze wersje mają out-of-the-box więcej funkcji wspierających wprowadzenie wielokrajowości).

Upgrade w praktyce

W praktyce taki projekt trwa od 2 do 6 miesięcy, w zależności od konkretnego projektu i skali zmian. Składa się z 7 faz:

 Zebranie informacji o niestandardowych funkcjach wdrożonych w danym rozwiązaniu (ang. custom development)

 Analiza i wycena adaptacji do zmian w nowej wersji, w tym potencjalnie wymaganych zmian w zewnętrznych systemach

 Przygotowanie zmian w logice aplikacji i warstwie prezentacji

Migracja danych do zaktualizowanego modelu

 Testy użytkowników i integracji na środowisku testowym

 Przygotowanie danych dla nowych modułów, np. promocji na nowym silniku

 Rollout nowej wersji.

PWA kluczem do m-commerce
Wdrożenie e2m storefront
(dawniej PWA Commerce Akcelerator)
i optymalizacja mobile experience

Zobacz Case Study

O pożytkach z upgrade’ów

Upgrade platformy e-commerce jest cenną okazją do uporządkowania całego ekosystemu. Ponownie zbieramy wymagania, badamy, jak korzystano z dotychczasowego systemu (być może w platformie są funkcje, które nie są w praktyce wykorzystywane), słowem, dowiadujemy się, co można usprawnić, uprościć, co nowego zaoferować, by zapewnić pełne pokrycie wszystkich potrzeb biznesowych.

Gdy przeprowadzamy upgrade części złożonego systemu (czyli nie pojedynczej aplikacji, ale grupy aplikacji), potrzebne są również uaktualnienia w innych miejscach. To okazja do odświeżenia większej liczby aplikacji, a tym samym podniesienia wydajności całego systemu.
Ponadto w przypadku większych wydań nieraz okazuje się, że szyta na miarę funkcjonalność może być łatwo zastąpiona przez nowy feature OOTB. Dzięki temu upraszczamy istniejący system, funkcjonalności lepiej współpracują między sobą, a często nawet zyskują poszerzone możliwości.

Na koniec warto jeszcze wspomnieć o kwestii bezpieczeństwa. SAP gwarantuje poprawki bezpieczeństwa tylko do 2 lat od wydania wersji. Jak każdy duży kawałek software’u, Hybris korzysta z wielu zewnętrznych bibliotek, jak choćby zawsze popularny Spring. Upgrade Hybrisa to także aktualizacja zależnych bibliotek, co dodatkowo podwyższa bezpieczeństwo aplikacji w obszarach nieobjętych bezpośrednio kodem platformy.
Na upgrade warto też spojrzeć z perspektywy developerów. Jest to dla nich możliwość pracy z nowoczesnymi technologiami, dostarcza nowych wyzwań i zaspokaja potrzebę przyswajania technologicznych nowinek: nowych bibliotek, frameworków, etc.

Jak często robić upgrade?

W sytuacji idealnej dobrze jest robić upgrade co wersję, w myśl zasady “słonia zjada się małymi kęsami”. Upgrade między dwiema odległymi wersjami jest z natury dużo bardziej pracochłonny i niesie wyższe ryzyko regresji. Niektóre organizacje kładą większy nacisk na stabilność systemu - w takiej sytuacji rozsądnym rozwiązaniem jest upgrade do przedostatniej najnowszej wersji. Wtedy potencjalne błędy we frameworku zostały już wyłapane i naprawione.

Poza tym po 2 latach od wydania wersji upgrade jest w zasadzie niezbędny, jako że poprzednia wersja przestaje być utrzymywana przez SAP. Wówczas nie ma już szans na wsparcie w przypadku wykrycie błędów platformie, luk bezpieczeństwa itd.. Z tym mogą wiązać się również kwestie prawne, zawarte w umowie licencyjnej z SAP.